I kommunen ligger et dagbehandlingstilbud og behandlingshjem kaldt "Skolen Mir". Denne institution tilbyder både undervisning og terapi til unge mennesker mellem 13-18 år, der har problemer relateret til psykiatriske lidelser. Institutionen arbejder ud fra princippet om respektfuldhed mod alle indblandede parter, herunder elever, ansatte og familier. Deres mission er at støtte de unges udvikling gennem personlig kontakt og aktiveringer af individuelle potentiale.
### Undervisningsforløbet
Undervisningen foregår under særlige betingelser, da elevene ikke deltager fuldtidligt pga. sygelighedsrelaterede årsager. Elevene bliver orienteret om reglerne for adfærd og holdninger i klassen, såvel som mulighederne for social interaktion. De erhverves almindelige grundkompetencer, ligesom andre studerende, mens også kompensatoriske tiltag implementeres ifølge lovbestemmelserne. Det drejer sig blandt andet om sprogundervisning (heriblandt engelsk), matematikkursus, naturvidenskab, historie, geografi, idrætsundervisning, musik, teknologi, religion og filosofi. Desuden gives kurser i praktisk livsførelse, hvor elevene lærer om sund næringsindtagelse, hygiejne, rengøringsmiddeler mv..
Elevholdets struktur afspejles i timernes planlæggelse, hvilket tillader fleksibilitet i valgmulighederne for undervisning. Klassetrinnet består typisk af seks til otte elever, hvis antallet varierer lidt baseret på situationerne. Eftersom flere klassetrin oftest benytter samme rum, kræver det visse justeringer i tidspunktet for start og slut på timerne. Timerne organiseres normalt således, at to trin bruger samme rom. Enkelte dage vil dog have tre trin i ét rum, hvilket begrænser mulighederne for variation i rumsvalg. For eksempel kan fire trin måske få plads i én sal, selvom det ville give bedste resultater, hvis mindst femtrinsklasser havde egne faciliteter.
Der anvendes traditionelle metoder til evaluering af studenters fremskridt, især via tests. Disse testresultater registreres systematisk, hvilket bidrager positivt til videregående analyser. Evalueringen involverer desuden observationer af elevers handlinger og ytringer, hvilket leverer supplementariske data til analysen. Endvidere dokumenteres processen bag evaluationen, hvilket giver dybere insigter i effektiviteten af undervisningen.
### Terapeutiske aspekter
Terapien bygger på dialogbaserede strategier, hvor patienten stilles konkrete spørgsmål, som han eller hun derefter besvarer. Dialogen fungerer som ramme for refleksionen, hvorved patienten formulerer sin synsvinkel og identificerer problemområdet. Therapeuten undersøger herefter eventuel tvangsholdning og genstandsløshed, begrundet i patientsystemet. Ved korrekte diagnoser kan therapeuten assistere patienten i at fravriste symptomerne magten og reducere angsten.
Ovenstående tekst kan være AI-genereret
Beskrivelsen på skolen er i mange tilfælde skrevet af AI, baseret på deres online tilstedeværelse og hjemmeside.
Skolen Mirs elevtal er 20. Det betyder at der i øjeblikket er 20 elever på Skolen Mir hvilket placerer skolen som nummer 2252 ud af 3143 skoler med hensyn til elevtal. Dette kan tyde på en mere intim og personlig uddannelseserfaring for eleverne.
Vi har desværre ikke oplysninger om den gennemsnitlige karakter for Skolen Mir.
Skolen Mir kan kontaktes via email på mir@skolenmir.dk. Eller kan også kontaktes via telefon på 3940 0720. Alternativt kan deres adresse besøges: Hjortholmsvej 7. Rektoren for skolen hedder Lea Køhn Dette sikrer, at forældre og interesserede parter nemt kan komme i dialog med skolens ledelse.
Information om social trivsel for Skolen Mir er ikke tilgængelig i øjeblikket.
Vi har ikke oplysninger om faglig trivsel for Skolen Mir på nuværende tidspunkt.
Information om fraværsraten for Skolen Mir er ikke tilgængelig.